Co je to škrtící klapka??
Klapka z X14XE - foto použito z http://www.corsatuningclub.nl
Jak už bylo řečeno v jiných případech díky AGR dochází k zanášení motorového prostoru karbonem a tím vzniká i problé:dfens-cz.com píše:Škrtící klapka má na starosti kvantitativní řízení přívodu vzduchu do motoru. Je napojena na pedál plynu (mechanicky nebo elektricky), pokud řidič požaduje zrychlení a šlápne na plyn, klapka se otevře (a naopak). Pokud je účelem řízení motoru míchat správný poměr paliva a vzduchu, pak se škrtící klapka stará o to druhé. Některá auta škrtící klapky nemají - například BMW se systémem Valvetronic (úlohu škrtící klapky přebírá sací ventil s variabilním zdvihem) nebo turbodiesely, které regulují jen množství vstřikovaného paliva (populární levnější řada TDi škrtící klapku nemá vůbec, moderní turbodiesely s DPF opět klapku mají). Některé motory umějí za určitých podmínek škrtící klapku nepoužívat a přísun vzduchu regulují vytvářením a řízením rezonance v sání. Škrtící klapka je vcelku nežádoucí součástka, protože i v plně otevřeném stavu působí jako restriktor a působí pneumatické ztráty snižující účinnost motoru. Jiný dostatečně levný způsob k řízení průtoku vzduchu však zatím k dispozici není.
Škrtící klapky bývají dvojí - s lankem a bez lanka. Plně elektrická varianta se pozestává z tělesa klapky, servomotorku a dvojitého potenciometru (nebo Hallovy sondy). Řídící jednotka říká servomotorku, o kolik se má otočit, zpětná vazba nastává přes potenciometr. Tento systém je obvyklý u všech novějších aut a označuje se jako e-gas nebo drive-by-wire. Mechanická varianta umožňuje ovládat klapku lankem od pedálu, přičemž ve volnoběhu je lanko odpojeno a servomotorek se stará jen o řízení volnoběhu. Potenciometr je tam taky, ale funguje v podstatě jen jako snímač polohy plynového pedálu. Mechanická varianta je zábavnější, protože auto reaguje na plyn okamžitě a ne až za půl hodiny, ale bohužel emisní předpisy nutí výrobce čím dál častěji nasazovat čistě elektronický plyn.
Těleso škrtící klapky je zpravidla odlitek ze slitiny hliníku a zinku, klapka samotná bývá z duralu, uložená v ložiskách nebo pouzdrech. Převodový mechanismus je z plastu a je pod plastovým krytem, který by měl být vodotěsný. Škrtící klapka jako komponent je nerozebíratelná a neservisovatelná, veškeré amatérské zásahy do ní vedou k změně nastavení jejích elektrických a mechanických charakteristik. Pokud někdo na netu nabízí "repasi" škrtících klapek, pak nepočítejte s pozitivním výsledkem. Existují i plastové škrtící klapky. Shora je na těleso škrtící klapky nasazený kryt vzduchového filtru nebo nějaké hadice vedoucí k němu, zezdola je těleso škrtící klapky přišroubované k sacímu potrubí.
zbytek článku naleznete ZDEdfens-cz.com píše:Škrtící klapka není bezproblémový komponent. Nejčastější chybou je právě zanesení škrtící klapky, viz obrázek:
Zvenčí se zanesená škrtící klapka projevuje:
- škubáním při rozjezdu, řazení, zapínání a vypínání klimatizace
- kolísání volnoběhu
- "hlcení" motoru při prudkém přidání plynu
Hlavně se to týká motorů s vícebodovým vstřikem, u motorů s jednobodem je vstřikovač umístěn poblíž skrtící klapky a benzín se stará o její přiměřené čištění. Nečistoty ve škrtící klapce nepocházejí zvenčí. Do sání je zpravidla vyveden systém recirckulace výfukových plynů (EGR). Dále do sání ústí odsávání olejových par z motoru. Oba tyto systémy jsou zdrojem černého lepkavého slizu vzniklého smísením oleje s karbonem. Usazuje se na stěnách tělesa škrtící klapky, v sacím potrubí a v kanálech hlavy válců. Dochází k zmenšení průřezu škrtící klapky a zhoršení průtoku skrze ni. Celá situace během provozu plíživě dospěje do okamžiku, kdy výkon motoru klesne natolik, že to řidič zaznamená. Někdy nečistoty dokonce brání škrtící klapce, aby se správně otáčela, což vede k chybové hlášce.
Takže máme teorii za sebou ;o))
Na internetu naleznete i spoustu tzv. "tuningových klapek"... liší se od stávající pouze tím, že mají větší průchodnost (průměr)... tyto mají ovšem smysl pouze tehdy, pokud je škrtící klapka ve Vašem motoru tou "nejslabší (nejužší)" částí sání.. jedinou úpravou, která má smysl (dle mého názoru) je případné vyleštění klapky zevntř (jak bylo řečeno klapka je vytvořena z hliníkovozinkové slitiny - tzn má hrubší povrch, když ho vyleštíte, na hladkém povrchu se nebudou nečistoty tolik usazovat).
Já začínám s rozebíráním a čištěním klapky dnes, takže o dalších postupech a případných "zdradách" vás budu dál informovat ;o)