X10XE vynechává pod plynem, dusí se

Máte problém či závadu a potřebujete poradit? Pak jste ve správné sekci...

Moderátor: Arci

Odpovědět
Uživatelský avatar
Vašátor
Příspěvky: 188
Registrován: 05 čer 2007, 23:38
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

X10XE vynechává pod plynem, dusí se

Příspěvek od Vašátor »

Ahoj corsáci,
měl bych na vás prosbu o pomoc. Jedná se o motor 1.0 12V X10XE r.v.98, najeto 120 000km s pravidelnou údržbou po 15 000km, se vším všudy.

Již delší dobu se mi s nepravidelnou pravidelností po zahřátí motoru a jízdě pod plynem (především v kopci) stává, že motor zakucká, ztratí tah (zadusí se a výkon klesne tak na půlku), přestane táhnout a rozsvítí se kontrolka motoru. Diagnostika OP-com psala P0130 nízké napětí lambda sondy. Lamda v tento okamžik padla na 0V a zamrzla. Tento problém se začal vyskytovat v době, kdy jsem "neprošel" emisní kontrolou a vyměnil lambda sondu. Zajímavé je, že se toto začalo projevovat víceméně ihned po výměně lambda sondy, se starou auto jezdilo jak má. Stará ovšem nešla vyšroubovat, takže to odnesla destrukcí. Jak jsem se později dozvěděl, obchodník mi prodal lambdu univerzální (Magneti-marelli). Něco málo jsem takto najezdil, nicméně nyní mě to už začalo opravdu sr*t.

Nynější situace:
Koupil jsem tedy lambda sondu Bosch 0 258 005 007, co jsem pátral, mělo by jít o originál. Lambdu se vší citlivostí vyměnil, chybu z ŘJ vymazal, zresetoval jsem rovněž uložené hodnoty lambda sondy a map motoru.
Po ohřátí motor táhne jako ďas (na litra jede prostě hezky), pokud jej však podržím pod plynem, motor se zadusí, ztratí nadobro tah a kucká až do doby, dokud nepustím plyn a nechám ho "nadechnout". Nejhorší to je v kopci, kdy motor umře okolo 2600ot/min, k tomu začne bíle kouřit a prostě nejede.
- Napadá mne tedy nízká dávka paliva, dříve jsem ji však zkusmo měřil tlakoměrem na hadici a tlak při ztrátě výkonu nepoklesl. Motor má najeto 120 000km, palivový filtr měněný při 60 000km a pak tuším při 100 000km.
- Těsnění pod hlavou? Voda do oleje nejde, zda se ztrácí nemohu posoudit, vlhne mi spodní hadice u chladiče. Startuje však perfektně, na další problém jsem krom zmíněného nepřišel.
- v minulosti jsem zkoušel vyměnit (půjčit si z jiné Corsy X10XE) váhu vzduchu a zapalovací modul. Beze změny.
- EGR při diagnostice funguje tak jak má, cvakne a ihned naskočí. Čidla teploty dle diagnostiky ukazují správně.

Změna po výměně lambda sondy je přímo markantní:
- Se "starou" lambdou motor ztratil tah, ale jel dále, pouze s nižším výkonem. Lambda 0V, "zamrzlá". S citlivou nohou se s tím dalo jezdit.
- Po výměně lambdy motor jede stejně, možná trošku lépe. V momentě problému se však motor úplně zadusí, začne kuckat, ztratí tah, začne více kouřit a šmitec ... belhám se jak slimejš. Lambda nejde úplně k nule, osciluje někde mezi 4-40mV.

Pokud je tu někdo, kdo tomu rozumí, prosím o pomoc. Autům rozumím (dělám ovšem veterány), stačí mne tedy pouze navézt. Dlouhosáhlé podrobné vysvětlování nepotřebuji.

EDIT: střední i koncový díl výfuku nový (MTS), při pohledu do katalyzátoru (dírou od lambdy) je vidět mřížka OK, nic rozsypaného.

A ještě bych měl jednu prosbu, neměl by někdo z vás schema kompletní palivové soustavy, včetně odvětrání a uhlíkového filtru? Na druhé Corse mi problikává chyba ventilu odvětrání palivové soustavy a mám tušení, že samotný ventil to nebude. Nicméně mám jiný, dnes ho vyměním.

Děkuji
Corsa B 1.0 12V r.v.98 ..... Corsa B 1.0 12V 100edition ..... VAZ 2101 r.v.78 ..... VAZ 2103 r.v.73 ..... Triumph GT6 mkIII r.v.73 ..... Tři sestry <III> Lada gang
http://www.classic-oldtimer.cz
Uživatelský avatar
Arci
Člen Corsa Clubu
Příspěvky: 424
Registrován: 13 dub 2008, 01:05
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Re: X10XE vynechává pod plynem, dusí se

Příspěvek od Arci »

Ahoj, popis je pěkný ale na diagnostiku je to málo.. Tenhle prblém by to chtělo vidět naživo.. Když nastane ta krizová chvíle rozsvítí se kontrolka motoru? Potřeboval bych vidět Live Data z OPcomu.. Připoj diagnostiku a dej záznam live dat, jak zapneš nahrávání tak spusť nějaké stopky a jeď.. Jak nastane problém tak se podívej na stopky a zapiš čas kdy problém nastal (kvůli pozdější diagnostice záznamu aby jsme věděli v jakém čase záznamu máme hledat problém), pokud možno ten chybový stav vyvolej vícekrát (aspoň třikrát), trochu ho v tom stavu potrap (minutu) a vždy si zapiš čas co bude na stopkách a také čas kdy problém ustane (jeďte ve dvou abys to nemusel vše zapisovat a kontrolovat sám).. Pak záznam ulož na uložto a hoď sem link já ti na to mrknu.. Ještě k tomu kouři, je to pára (kondenzuje to na ruce)? Jak to smrdí? Osobně si ale myslím že to nebude závada elektroniky motoru :roll: .. Ještě jak se to vytáčí na neutrál když ve volnoběžných otáčkách prudce sešlápneš plyn až na podlahu? Nekucká? Jde svižně do otáček?

Co se týče odvětrání nádrže tak tam toho moc nevymyslíš ono tam totiž nic není.. Z nádrže jde hadička do filtru s aktivním uhlím z toho filtru jde další hadička do el. mag. ventilu a z něj to jde do sání (za škrtící klapku)... ECU si hlídá jen ten ventil nic jiného nevidí (vysoký/nízký odpor cívky).
@CorsaA1.2i8V@CorsaA1.6i8V@TigraA1.6i16V78kW@TigraTwintopSport1.8i16V92kW@ !!!Diagnostika vozů opel do r. 2013 adaptérem OP-COM!!! , 3D TISK + tvorba 3D objektů
Uživatelský avatar
Vašátor
Příspěvky: 188
Registrován: 05 čer 2007, 23:38
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: X10XE vynechává pod plynem, dusí se

Příspěvek od Vašátor »

Díky za odpověď,
live data mám udělané, jen časy jsem si nenapsal. Nicméně problém nastane vždy, jakmile spadne signál z lambda sondy a trvá opravdu dlouho. V live datech se mi to stalo asi 3x za sebou s kratší přetržkou. Nyní mám rozebrané sání, přišel jsem na nejspíš rozpadlý filtr s aktivním uhlím - v el.mag. ventilu i v hadičce hromada černého uhlového bordelu a zpětně to nejde profouknout.
Hadice sání ani odvětrání motoru porušené nejsou. V přetlakovém ventilu paliva na vstřikovací liště žádný bordel nebyl. Zítra zkusím kolik paliva dává palivová pumpa. Lze to nějak odměřit, je nějaká norma kolik litrů za čas? Někde jsem tu vyčetl 1,4l/min. , je to možné?

Live data zde: http://ulozto.cz/xz72JBow/livedata-1998 ... 291804-csv

- Motor jde na volnoběh protočit úplně bez problému. Byl-li motor (se starou uni lambdou) studený, šel točit úplně v pohodě i za jízdy (včetně do kopce) a jel tak jak má (no, hovado nejsem, abych trápil studený motor, ale občas jsem to zkusil). Problém vždy nastal až v momentě, kdy voda dosáhla cca 85°C. Ale to je vše s UNI lambdou, s novou Bosch se to chová zase trošku jinak.
- Z výfuku mi přijde že jde spíše pára, nicméně smrdí po nespáleném benzínu.
- Problém nastává asi takto: rozjedu se do kopce na jedna, zařadím dva, sešlápnu plyn, okolo 2600ot. motor přestane táhnout, zakucká a v ten moment se rozsvítí kontrolka motoru. Uberu plyn, chvíli motor dusím abych alespoň vyjel kopec, na rovince s lehoučkým plynem kontrolka zhasne a motor jede dál jako by se nechumelilo, dokud tomu opět více nešlápnu. V momentě problému jdou vždy hodnoty lambda sondy k 0V.

Co se týče té palivové soustavy a systému odvětrání, řeším to na druhé Corse. Stále mi tam problikává P0043 fuel tank ventilation, přitom el.mag.ventil odvětrání (je to ten umístěný u vstřikovací lišty, že) byl vadný, ale nyní je 100% v pořádku načež to tuto chybu hlásí stále. Občas se rozsvítí kontrolka motoru, občas zhasne. Filtr s aktivním uhlím zpětně profouknout lze, ovšem ne zlehka, ale musím zabrat :D . Ventil jsem dal jiný, bez napětí je zcela zavřený, už při 5V je zcela otevřený.
Corsa B 1.0 12V r.v.98 ..... Corsa B 1.0 12V 100edition ..... VAZ 2101 r.v.78 ..... VAZ 2103 r.v.73 ..... Triumph GT6 mkIII r.v.73 ..... Tři sestry <III> Lada gang
http://www.classic-oldtimer.cz
Uživatelský avatar
Arci
Člen Corsa Clubu
Příspěvky: 424
Registrován: 13 dub 2008, 01:05
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Re: X10XE vynechává pod plynem, dusí se

Příspěvek od Arci »

Koukám na ty livedata a je jasně vidět že tam nejde palivo.. Jednotka se snaží natáhnout dobu vstřiku, jelikož sonda hlásí nízké napětí (hodně vzduchu málo paliva) ale není žádná odezva, sonda stále tvrdí že je to chudé, vstřik se to snaží dohnat ale nic se neděje... Závada je jasná, zkontroluj tlak paliva, jak chceš výkon tak nestíhá dodávat palivo.. Na liště musí být 3 bary -+ 0,2 a chtělo by to měřit za jízdy, ono to na volnoběh třeba natlakuje ale při zátěži a dlouhé době otevření vstřikovačů to nemusí udržet .. Pak můžeš zkusit kolik paliva dá čerpadlo za čas. Musí dát 1,4l paliva za minutu, pokud je to méně tak buď filtr (ten jsi měnil) nebo čerpadlo.. Ještě může být vadný regulátor tlaku paliva ale to poznáš když změříš ten tlak na liště.. Ten rozpadlý filtr s uhlím by tomu neměl vadit..

S tou ventilací nádrže není co radit. ECU tam fakt nemá žádný snímač, jediné co má k dispozici je ten ventil a na něm měří odpor (možná proud) ale i kdyby to chodilo a ty jsi odpojil ty hadičky tak to ECU nepozná a bude spokojená.. Viděl bych to na chybu ve vedení k tomu ventilu, proměřit.. Na tom ventilu musí být proti kostře stále 12V (vodič červeno/modrý) a ECU spíná 0V (zem) (vodič hnědý/červený) a vede to na svorku ECU 34A..
@CorsaA1.2i8V@CorsaA1.6i8V@TigraA1.6i16V78kW@TigraTwintopSport1.8i16V92kW@ !!!Diagnostika vozů opel do r. 2013 adaptérem OP-COM!!! , 3D TISK + tvorba 3D objektů
Uživatelský avatar
Vašátor
Příspěvky: 188
Registrován: 05 čer 2007, 23:38
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: X10XE vynechává pod plynem, dusí se

Příspěvek od Vašátor »

Tak tomu říkám perfektní odpověď ! Díky moc, odpoledne na to kouknu. Palivový filtr mám doma náhradní, pak uz zbývá jen pumpa. Zkusím kolik natece paliva a bude jasno. Pro jistotu to změřím až na výstupu.

Ohledně ventilu odvětrání jsem také chytřejší, multimetr si užije :D

Ještě jednou dík a dám vědět :wink:
Corsa B 1.0 12V r.v.98 ..... Corsa B 1.0 12V 100edition ..... VAZ 2101 r.v.78 ..... VAZ 2103 r.v.73 ..... Triumph GT6 mkIII r.v.73 ..... Tři sestry <III> Lada gang
http://www.classic-oldtimer.cz
Uživatelský avatar
Vašátor
Příspěvky: 188
Registrován: 05 čer 2007, 23:38
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: X10XE vynechává pod plynem, dusí se

Příspěvek od Vašátor »

Tak už jsem si myslel, že jsem na to přišel ... bohužel nepřišel :-(.

- palivová pumpa na vstupu do vstřikovací lišty natlačí 2,5l/min.
- na výstupu, čili za regulátorem tlaku paliva, natlačí 1,7l/min.
- tlak na vstřikovací liště, při sepnutí paliv.čerpadla OPcomem, měřený neocejchovaným tlakoměrem, byl 2,1bar
- vymontoval jsem tedy regulátor tlaku z druhé corsy X10XE, zapojil do této a naměřil stejným postupem tlak na liště 2,6bar
.... otázkou je, jak přesně mi ukazuje tlakoměr... ?
- druhou Corsu jsem projel se slabším regulátorem tlaku paliva, absolutně bez závad, bez škubnutí, jela jak má.
- tuto jsem tedy složil a nechal v ní "silnější" regulátor. Pro jistotu jsem nechal povolené víčko nádrže, pro případ, že by se díky ucpanému uhlíkovému filtru vytvářel v nádrži podtlak a paliv.pumpa nestíhala.

výsledek: absolutně beze změny. Lambda padá k nule na chudou směs, délka vstřiku natažená na 11-14ms, auto začne škubat a nejede :?

Jdu vymontovat palivovou pumpu :)

EDIT: palivová pumpa vymontovaná, sítko čisté (pro jistotu vyčištěné), palivová pumpa propláchlá a tlačí jako blázen. Palivové vedení kompresorem profouknuté a průchozí i při minimálním tlaku. Palivový filtr jsem neměnil, neb mám doma s jinými koncovkami :?

Ještě jedna poznámka ... celou dobu to blbnulo až v momentě ohřátí motoru na cca 85-90°C. Za studena nikdy problém nebyl. Obohacení palivové směsi u studeného motoru funguje jak? Natažením doby vstřiku, ne? Pokud by byl tedy problém na palivu, projevil by se i u studeného motoru, ne? Já už jen nechápavě kroutím hlavou ... a určitě to bude nějaká blbost...
Corsa B 1.0 12V r.v.98 ..... Corsa B 1.0 12V 100edition ..... VAZ 2101 r.v.78 ..... VAZ 2103 r.v.73 ..... Triumph GT6 mkIII r.v.73 ..... Tři sestry <III> Lada gang
http://www.classic-oldtimer.cz
Uživatelský avatar
Vašátor
Příspěvky: 188
Registrován: 05 čer 2007, 23:38
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: X10XE vynechává pod plynem, dusí se

Příspěvek od Vašátor »

EDIT po celoodpolední práci:

to co jsem psal výše nebudu znovu opakovat. Po odměření všech možných věcí na palivové soustavě, jsem nakonec ještě vyměnil i palivový filtr (stačilo přecvakat koncovky). Dokonce jsem nabastlil i manometr pro měření tlaku na vstřikovací liště (dlouhá hadice, na konci manometr na měření tlaku v pneu). Po nastartování ukazoval tlak cca 2,6bar, při jízdě i totální ztrátě výkonu (v delším časovém úseku) jsem nezpozoroval radikální úbytek tlaku paliva. Koukal jsem na to sám, venku už je tma, ale 100% mohu říci, že tlak nešel pod 2,3bar (jak se to za jízdy klepe, nerozeznám co přesně to ukazuje, odhadem okolo 2,5bar i při ztrátě výkonu).

Nicméně drobné zlepšení nastalo - ztráta výkonu nyní nastává až u 3000ot. (dříve 2600ot). Auto začne cukat, jako když karburátorový motor nemá dostatek paliva. Šlápnu-li plyn do podlahy, motor se zcela zadusí - jako kdybych šlápl na brzdu. Live data nemám, vybil se mi notebook :?

Už jsem trošku bezradný ... sázel jsem na palivo, ovšem začínám si myslet, že to tím nebude. Nemůže motor někudy přisávat vzduch, někde kde se to špatně hledá? Prohledal jsem okolo sání snad všechno, nicméně zbytečně jsem to celé nerozebíral. Zkoušel jsem i odpojit (a zacpat) hadice odvětrání motoru vedoucí do sání, odpojit podtlakové snižování tlaku paliva od sání ... beze změny.
Corsa B 1.0 12V r.v.98 ..... Corsa B 1.0 12V 100edition ..... VAZ 2101 r.v.78 ..... VAZ 2103 r.v.73 ..... Triumph GT6 mkIII r.v.73 ..... Tři sestry <III> Lada gang
http://www.classic-oldtimer.cz
Uživatelský avatar
jamal.jefries
Příspěvky: 2067
Registrován: 12 led 2011, 09:17
Bydliště: Varnsdorf

Re: X10XE vynechává pod plynem, dusí se

Příspěvek od jamal.jefries »

zkus odpojit čidlo teploty vody a zkus to projet.Když jednotka nepozná že je motor ohřátej tak by teoreticky nemělo dojít ani k dušení motoru ;-) :-) kdyby to tak opravdu bylo tak bych to čidlo zkusil vyměnit protože pokavaď bude čidlo dávat špatný hodnoty o teplotě motoru tak bude i špatně dávkovat palivo :-) ;-)
Obrázek
Corsa B 1.4 8v
Corsa B 1.6 16v 78kw GSI under construction
Uživatelský avatar
Vašátor
Příspěvky: 188
Registrován: 05 čer 2007, 23:38
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: X10XE vynechává pod plynem, dusí se

Příspěvek od Vašátor »

jamal.jefries píše:zkus odpojit čidlo teploty vody a zkus to projet.Když jednotka nepozná že je motor ohřátej tak by teoreticky nemělo dojít ani k dušení motoru ;-) :-) kdyby to tak opravdu bylo tak bych to čidlo zkusil vyměnit protože pokavaď bude čidlo dávat špatný hodnoty o teplotě motoru tak bude i špatně dávkovat palivo :-) ;-)
Jelikož mám diagnostiku (OP-com), znám i teplotu kterou pro řízení motoru čidlo ukazuje a ta je správná. Čidlo jsem proto vyloučil.

Nicméně ... konečně jsem na to přišel :banan: Když už jsem měl odměřenou, prohlídnutou a vyčištěnou celou palivovou soustavu, načež lambda sonda stále hlásila chudou směs ... tzn. buď málo paliva (nyní vyloučeno), nebo moc vzduchu. Z manželčiny Corsy jsem tedy vymontoval váhu vzduchu a nedoufajíc šel vše vyzkoušet. Váhu vzduchu už jsem totiž zkusmo měnil dříve, půjčenou od kamaráda, ovšem na svém motoru jsem měl ještě universální lambda sondu. A světe div se! Corsa jede jak "šílená", motor v kopci bez jediného zaváhání točí 5500ot. , pod plným plynem ani neškubne a já jsem tak nadšený, že jsem prosvištěl kolem chuděrky důchodkyně přecházející silnici se psem takovou rychlostí, až si zamávala hůlkou :mrgreen:

Nová váha vzduchu objednána, original Bosch za 2300kč :-)
Corsa B 1.0 12V r.v.98 ..... Corsa B 1.0 12V 100edition ..... VAZ 2101 r.v.78 ..... VAZ 2103 r.v.73 ..... Triumph GT6 mkIII r.v.73 ..... Tři sestry <III> Lada gang
http://www.classic-oldtimer.cz
Uživatelský avatar
Vašátor
Příspěvky: 188
Registrován: 05 čer 2007, 23:38
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: X10XE vynechává pod plynem, dusí se

Příspěvek od Vašátor »

Arci píše:
S tou ventilací nádrže není co radit. ECU tam fakt nemá žádný snímač, jediné co má k dispozici je ten ventil a na něm měří odpor (možná proud) ale i kdyby to chodilo a ty jsi odpojil ty hadičky tak to ECU nepozná a bude spokojená.. Viděl bych to na chybu ve vedení k tomu ventilu, proměřit.. Na tom ventilu musí být proti kostře stále 12V (vodič červeno/modrý) a ECU spíná 0V (zem) (vodič hnědý/červený) a vede to na svorku ECU 34A..
Tak se opět vrtam v Corse, STK se blíží ...

Potřeboval bych řadu ohledně chyby odvetrani palivové nádrže. Na červeno/modrém vodici je po zapnuti zapalování 12V proti zemi. Hnedo/červený vodič vede na svorku ECU 34 (měřeno na konektoru) a je v pořádku. Po nastartování zhasne kontrolka motoru a po cca 5ti vteřinách se opět rozsvítí. Nejaky nápad co dál promerit? Ventil je v naprostém pořádku, odzkouseny v druhé Corse i na stole s regulovatelnym zdrojem napeti.

Píšu z mobilu,sorry za překlepy.
Corsa B 1.0 12V r.v.98 ..... Corsa B 1.0 12V 100edition ..... VAZ 2101 r.v.78 ..... VAZ 2103 r.v.73 ..... Triumph GT6 mkIII r.v.73 ..... Tři sestry <III> Lada gang
http://www.classic-oldtimer.cz
Odpovědět