Stránka 1 z 2

Škrtící klapka

Napsal: 27 bře 2009, 14:15
od Velbloud
Jelikož se právě chystám na "renovaci škrtící klapky" tak jsem k tomu hledal informace a jelikož tady na klubu nejsou, (přišlo mi, že když to dám do AGR či VÁHY vzduchu, tak by to zaniklo) tak se s vámi chci o ně podělit. Ti kteří jsou techniky znalí, můžou klidně toto téma přejít, jelikož tu pro ně nebude asi nic nového ;o))) Takže začneme nejdřív pár základními údaji:

Co je to škrtící klapka??

Obrázek
Klapka z X14XE - foto použito z http://www.corsatuningclub.nl
dfens-cz.com píše:Škrtící klapka má na starosti kvantitativní řízení přívodu vzduchu do motoru. Je napojena na pedál plynu (mechanicky nebo elektricky), pokud řidič požaduje zrychlení a šlápne na plyn, klapka se otevře (a naopak). Pokud je účelem řízení motoru míchat správný poměr paliva a vzduchu, pak se škrtící klapka stará o to druhé. Některá auta škrtící klapky nemají - například BMW se systémem Valvetronic (úlohu škrtící klapky přebírá sací ventil s variabilním zdvihem) nebo turbodiesely, které regulují jen množství vstřikovaného paliva (populární levnější řada TDi škrtící klapku nemá vůbec, moderní turbodiesely s DPF opět klapku mají). Některé motory umějí za určitých podmínek škrtící klapku nepoužívat a přísun vzduchu regulují vytvářením a řízením rezonance v sání. Škrtící klapka je vcelku nežádoucí součástka, protože i v plně otevřeném stavu působí jako restriktor a působí pneumatické ztráty snižující účinnost motoru. Jiný dostatečně levný způsob k řízení průtoku vzduchu však zatím k dispozici není.

Škrtící klapky bývají dvojí - s lankem a bez lanka. Plně elektrická varianta se pozestává z tělesa klapky, servomotorku a dvojitého potenciometru (nebo Hallovy sondy). Řídící jednotka říká servomotorku, o kolik se má otočit, zpětná vazba nastává přes potenciometr. Tento systém je obvyklý u všech novějších aut a označuje se jako e-gas nebo drive-by-wire. Mechanická varianta umožňuje ovládat klapku lankem od pedálu, přičemž ve volnoběhu je lanko odpojeno a servomotorek se stará jen o řízení volnoběhu. Potenciometr je tam taky, ale funguje v podstatě jen jako snímač polohy plynového pedálu. Mechanická varianta je zábavnější, protože auto reaguje na plyn okamžitě a ne až za půl hodiny, ale bohužel emisní předpisy nutí výrobce čím dál častěji nasazovat čistě elektronický plyn.

Těleso škrtící klapky je zpravidla odlitek ze slitiny hliníku a zinku, klapka samotná bývá z duralu, uložená v ložiskách nebo pouzdrech. Převodový mechanismus je z plastu a je pod plastovým krytem, který by měl být vodotěsný. Škrtící klapka jako komponent je nerozebíratelná a neservisovatelná, veškeré amatérské zásahy do ní vedou k změně nastavení jejích elektrických a mechanických charakteristik. Pokud někdo na netu nabízí "repasi" škrtících klapek, pak nepočítejte s pozitivním výsledkem. Existují i plastové škrtící klapky. Shora je na těleso škrtící klapky nasazený kryt vzduchového filtru nebo nějaké hadice vedoucí k němu, zezdola je těleso škrtící klapky přišroubované k sacímu potrubí.
Jak už bylo řečeno v jiných případech díky AGR dochází k zanášení motorového prostoru karbonem a tím vzniká i problé:
dfens-cz.com píše:Škrtící klapka není bezproblémový komponent. Nejčastější chybou je právě zanesení škrtící klapky, viz obrázek:

Obrázek

Zvenčí se zanesená škrtící klapka projevuje:

- škubáním při rozjezdu, řazení, zapínání a vypínání klimatizace
- kolísání volnoběhu
- "hlcení" motoru při prudkém přidání plynu

Hlavně se to týká motorů s vícebodovým vstřikem, u motorů s jednobodem je vstřikovač umístěn poblíž skrtící klapky a benzín se stará o její přiměřené čištění. Nečistoty ve škrtící klapce nepocházejí zvenčí. Do sání je zpravidla vyveden systém recirckulace výfukových plynů (EGR). Dále do sání ústí odsávání olejových par z motoru. Oba tyto systémy jsou zdrojem černého lepkavého slizu vzniklého smísením oleje s karbonem. Usazuje se na stěnách tělesa škrtící klapky, v sacím potrubí a v kanálech hlavy válců. Dochází k zmenšení průřezu škrtící klapky a zhoršení průtoku skrze ni. Celá situace během provozu plíživě dospěje do okamžiku, kdy výkon motoru klesne natolik, že to řidič zaznamená. Někdy nečistoty dokonce brání škrtící klapce, aby se správně otáčela, což vede k chybové hlášce.
zbytek článku naleznete ZDE

Takže máme teorii za sebou ;o))

Na internetu naleznete i spoustu tzv. "tuningových klapek"... liší se od stávající pouze tím, že mají větší průchodnost (průměr)... tyto mají ovšem smysl pouze tehdy, pokud je škrtící klapka ve Vašem motoru tou "nejslabší (nejužší)" částí sání.. jedinou úpravou, která má smysl (dle mého názoru) je případné vyleštění klapky zevntř (jak bylo řečeno klapka je vytvořena z hliníkovozinkové slitiny - tzn má hrubší povrch, když ho vyleštíte, na hladkém povrchu se nebudou nečistoty tolik usazovat).

Já začínám s rozebíráním a čištěním klapky dnes, takže o dalších postupech a případných "zdradách" vás budu dál informovat ;o)

Napsal: 27 bře 2009, 15:16
od mmiikkii
mno, ja som ju uz cistil a jediny problem je len dat pozor pri montáži, ako možno viete mne sa podarilo strhnut zavit ked som ju montoval spat...

Takze pozor na to, idealne je zistit si moment a pouzit spravny momentovy kluc, usetrite si zbytocne starosti s opravou zavitu.

Napsal: 30 bře 2009, 19:40
od johny22
tak můžu potvrdit co se píše v prvním příspěvku, že systém recirckulace výfukových plynů (EGR) a odsávání olejových par z motoru, který ústí do sání je pěknej hnus :evil: . je to asi měsíc co jsem měl rozdělaný celý sání na motoru X14XE a dával jsem záslepku na EGR ventil. když jsem to rozdělal celý tak jsem nevěřil vlastnim očim jak je to všechno zamaštěný a klapka totálně napečená. až bude čas hodim nějaký fotky z demontáže. :wink:

škrtící klapka

Napsal: 18 črc 2009, 13:25
od Bučta
Čus chlapi mám stejný problém s cukáním auta a dušením motoru při přidání plynu,tak jsem se podíval na škrtící klapku a je uplně čistá.Raději posílám fotku,kterou jsem pořídil jestli je to vůbec škrtící klapka.

Napsal: 24 črc 2009, 09:51
od tkdmarty
mozna lamersky dotaz ale kde se ta skrtici klapka nachazi? mam naprosto stejny problem jak pisete.nepravidelny volnobeh a pri prudkem pridani plynu se auto doslova dusi.v jistych otackach pak vystreli jako by chytlo nejake turbo.predem diky za odpoved. mam Corsu B 1.4i

Napsal: 24 črc 2009, 10:53
od pdk88
já jsem "renovoval" a zlehka leštil předevčírem 8) ten povrch vážně stojí za pytel, ale je to měkký takže to šlo dobře rozbrousit 8)

Corsa C - škrtící klapka

Napsal: 25 črc 2009, 20:35
od matej
zdravim vas, chtel bych vycistit skritici klapku u Ceckovy corsy (1.2 16V), pocitam ze je pod takovym tim hribeckem plastovym nahore nad motorem. Jde mi o to jak se k ni dostanu, jestli staci vysroubovat ty dva torxy a hned budu u ni, nebo to musim cely nejak sundat ? problem je ze ty dva srouby mi za boha nesly povolit :( :( :( tak netusim co s tim :(

Napsal: 02 srp 2009, 21:54
od matej
opravdu nikdo jeste nezkousel vycistit? :?:
presunuto do existujcoho topicu by tox

Napsal: 27 zář 2009, 17:36
od X.files
to pdk88: Machrovat, to by šlo. 8)
Ale že by jste poradili, co je na to nejlepší, to ne. Jelikož jsem se do toho rozhodl taky pustit, tak by mě zajímalo, čím to zakarbonované půjde nejlíp dolů... A zapalovat to jako výfuck na fichtlu se mi nechce! :lol:

Napsal: 27 zář 2009, 20:54
od dolomit
tkdmarty píše:mozna lamersky dotaz ale kde se ta skrtici klapka nachazi? mam naprosto stejny problem jak pisete.nepravidelny volnobeh a pri prudkem pridani plynu se auto doslova dusi.v jistych otackach pak vystreli jako by chytlo nejake turbo.predem diky za odpoved. mam Corsu B 1.4i
Tak presnee toto sa stava aj mne ale nie casto okolo tych 2000otacok to zacne trhat ale potom ako keby nastupilo pomyselne turbo :Dco by nebolo zle a auto taha u tychto jednobodovych vstrekoch to myslim neni sposobene skrtiacov klapkov ale neberte ma 100percentne vazne nakolko som neni az taky dobry technik ako vyzeram.Ja osobne som tu klapku cistil bez demontaze pouzil som cistic na karburatory a poriadne to vystriekal pod otackami ale zatial s tym nebol neaky extra problem to len tak s prevencie.Inak nachadza sa to pod tym ciernym krytom drzi to na tych 2 skrutkach vede do toho hadica z nasavania z boxu kde je filter.(moja motorizacia X14SZ inak povedane 1.4i)

Napsal: 23 říj 2009, 23:14
od dolomit
Maly dotaz moze zapricinovat vadne cidlo polohy sacej klapky to ze auto nestartuje?respektive po dlhom tocenie niekedy vobec.

Napsal: 05 lis 2009, 20:17
od Velbloud
tdkmarty....klapka se nachází v sacím traktu... např. u x14xe je hned u sacích parohů, z druhé strany z ní jde trubka která vede k vzduchovému filtru...

PDK ... pecka..

Bučta.. to nevypadá na problém způsobenej klapkou.. co krokovej motorek?

X.files.. já to čistil technickým benzínem... ale klidně jakýmkoliv rozpouštědlem (ředidlo a pod..)

Dolomit..
podle mě nemuže - ale nejsem mechanik... podle mě by to alespoň škytlo...

takhle dopadlo to čištění u mě:

před:

Obrázek

a po čištění a leštění:

Obrázek

Obrázek

Napsal: 05 lis 2009, 21:04
od ikajda
Ahoj kluci, mam takovou malou připomínku, škrtící klapku si můžete šůrovat jak chcete ale dokud neuděláte přes diagnostiku základní nastavení škrtící klapky kde se vytyčej nový body pro řj motoru tak vám to je na prd. Samozřejmě že když si jí vyčistíte a uděláte nové základní nastavení tak se chod motoru o mnohem zlepší a zklidní. :idea: :idea:

Napsal: 05 lis 2009, 21:08
od Velbloud
Ikajda.. postupoval jsem podle návodu.. stačí restartovat řídící jednotka - resp. nastavení v ní.. tím že odpojíš baterku... a pak jen párkrát otočíš klíčem (po znovu zapojení).... už si to přesně nepamatuju..ale někde jsem to tu popisoval..

Napsal: 06 lis 2009, 19:36
od ikajda
jo jo Bloude máš pravdu i tak to jde, nemyslel jsem to jako narážku ale spíš takové doplnění.Pracuju jako diagnostik v servise a právě s tímhle problémem se setkávám poměrně často že si lidi kladku sice vyčistěj ale to je tak všechno. :D :D